Fortuna iuvat
Laten we eens beginnen met een lekker ouderwets spreekwoord: “Fortuna iuvat”, of op z’n Engels “Fortune favours the bold”, of gewoon op z’n Nederlands “Fortuna helpt de dapperen”.
De eerste keer dat ik dit spreekwoord hoorde was tijdens een aflevering van Star Trek: Deep Space Nine (een van de eerste afleveringen van seizoen zes voor de nerds onder ons). Aan het einde van de aflevering spreekt Benjamin Sisko, de hoofdpersoon in de serie, de volgende zin uit: “There’s an old saying, fortune favours the bold; well, I guess we’re about to find out.” Deze zin is mij sindsdien eigenlijk altijd bijgebleven, maar daarover later meer.
Bier, de oudste alcoholische drank ter wereld. In 2000 kwam ik voor het eerst in aanraking met de productie van bier tijdens mijn opleiding Chemische Technologie aan de Haagse Hogeschool. In 2002 heb ik een stage gelopen bij de Heineken Brouwerij in Zoeterwoude. In 2007 heb ik een jaar gestudeerd aan de Princeton Universiteit in de V.S. waar ik van dichtbij de zogenaamde ‘craft revolutie’ heb meegemaakt. In het jaar dat ik er was openden drie kleine brouwerijen in de buurt en leerde ik zodoende ander bier kennen dan ‘het gewone pils’. Op dat moment vroeg ik mij al af wanneer deze revolutie in Nederland zou plaatsvinden, maar zelf actief met bier aan de slag gaan, dat speelde totaal nog niet.
Flash forward naar 2014: na een periode in de academische wereld gewerkt te hebben was de tijd rijp om uit de ‘academische bubble’ te stappen. Het lukte mij om een baan als CMI analist te bemachtigen bij Heineken, dus na een periode van 12 jaar was ik weer terug in Zoeterwoude, maar in plaats van de brouwerij ging ik nu aan de slag in de Marketingtuin. Tot op de dag van vandaag hoor ik vaak de vraag: “een chemisch technoloog, met een master titel in Energy Science, 5 jaar gewerkt als junior researcher, analytisch sterk en goed met Excel, wat doe jij eigenlijk bij Marketing?” Het antwoord daarop is eigenlijk best simpel: databeheer, strategisch denken, de ontwikkelingen van de Nederlandse biermarkt in kaart brengen en deze markt te voorspellen en tot slot een all-round Excel Ninja (zwarte band, derde dan). Marketing, in z’n algemeen, ondergaat op dit moment een transitie naar data-driven marketing, waar je op basis van data en consumentenonderzoek beslissingen neemt. En dat data-driven, daar heb je iemand voor nodig die z’n professionele passie kwijt kan door hele dagen in Excel te werken.
In November 2014, na amper een maand bij Heineken, vierde ik mijn 31e verjaardag en kreeg ik van mijn vrienden een start-brouwpakket cadeau. Zoals iedere beginnende thuisbrouwer weet, je begint met een blik, daar voeg je water aan toe, je kookt het goedje een uur en voegt hop toe, koelen en gist erbij gooien, twee weken wachten, bottelen, weer twee weken wachten en voila, je hebt een eigen biertje gebrouwen. Toen ik mijn eerste zelfgebrouwen biertje inschonk kreeg ik toch een trots gevoel en bekroop mij een gevoel van dat het toch wel vet zou zijn om dit bier te kunnen verkopen. Ook al mag je onder de Nederlandse wet 100 liter per maand zelf brouwen, je mag het nog steeds niet verkopen i.v.m. de accijnsafdracht.
Wederom een flash-forward, dit keer anderhalf jaar. Op een feestje raak ik in gesprek met Viresh en Rodin en komt naar boven dat zij interesse hebben in bierbrouwen. De craft revolutie is inmiddels ook in Nederland begonnen en elk weekend worden er weer nieuwe bieren gelanceerd. Mijn voorstel aan Viresh en Rodin is dat zij een dagje mee komen kijken hoe je nou echt zelf bier brouwt. Zo gezegd, zo gedaan en een week later staan we in mijn keuken een bier te brouwen. Dit bier, een India Pale Ale (IPA) was niet echt een succes :-/ Maar door niet op te geven en steeds kleine stapjes te maken zijn we inmiddels op een niveau beland waarop we echt een goed bier kunnen brouwen. Inmiddels staan we ingeschreven bij de KvK en komt binnenkort ons eerste bier, de Z.IPA, op de markt!
Maar om deze eerste blog entry af te ronden, want er staan inmiddels al weer ruim 700 woorden op papier, laten we teruggaan naar het begin: “Fortune favours the bold”. Zullen we daar gewoon van maken: “Fortune favours the bold, ahem, beer”? Een eigen bedrijf starten is spannend, onzeker, risicovol, interessant, uitdagend, stressvol, maar vooral echt leuk! Het heeft mij uit mijn comfort zone gehaald door over zaken na te denken, waar ik voorheen nooit aan had gedacht. Maar zoals het spreekwoord zegt, Vrouwe Fortuna zal ons gunstig gezind zijn door moed te tonen en de eerste stap te maken naar het ondernemerschap en een brouwerij op te richten. Alle drie (Loek, Viresh en Rodin) brengen we kennis in, of het nou (online) sales is, strategie, bierbrouwen, marketing, een ideale combinatie van drie personen die het bedrijf een echt succes willen maken en LVR Breweries op de kaart willen zetten, eerst in Zoetermeer, maar de ambities zijn vele malen groter dan de stad waarin ik ben opgegroeid.
In de volgende blog zal ik ingaan op het proces hoe we van het eerste gebrouwen biertje op het huidige punt zijn aangekomen: de lancering van de Z.IPA!
En zoals the most interesting man in the world ooit zei: “stay thirsty my friends”!
Sacrifice of Angels 😉